PEMBENTUKAN FALSAFAH PENDIDIKAN GURU (FPG) DAN KANDUNGANNYA SECARA YANG TERSURAT DAN TERSIRAT
SEJARAH PEMBENTUKAN FALSAFAH PENDIDIKAN GURU MALAYSIA
Sebelum tahun
1982, pendidikan guru di Malaysia tidak mempunyai satu falsafah yang tersurat
dalam bentuk dokumentasi. Pendidikan guru yang ada bergerak selari dengan
matlamat negara yang dinyatakan dalam Laporan Pelajaran seperti Penyata Razak
(1956), Laporan Rahman Talib (1961) dan Rancangan Malaysia. Pada tahun 1979,
Laporan Jawatan Kuasa Kabinet telah menetapkan hala tuju pendidikan guru di
Malaysia iaitu :
i)
Menghasilkan guru yang
mempunyai kesedaran dan daya pemikiran untuk mengendalikan pengajaran dan pembelajaran
secara interaktif bagi mengembangkan lagi potensi murid.
ii)
Melahirkan guru yang
dapat membudayakan ilmu dalam masyarakat.
Sehubungan itu pada tahun 1982, Kementerian
Pendidikan Malaysia (Bahagian Pendidikan Guru) telah menggubal dan mendokumentasikan
Falsafah Pendidikan Guru dengan rasminya. Objektif utama Falsafah Pendidikan
Guru tersebut didokumentasikan adalah untuk menjadi rujukan, panduan, amalan
dan wawasan kepada semua institusi yang melahirkan guru-guru di Malaysia.
PERNYATAAN
KANDUNGAN FALSAFAH PENDIDIKAN GURU MALAYSIA
Pendidikan guru di
Malaysia adalah untuk melahirkan guru yang berpekerti mulia, berpandangan
progresif dan saintifik, bersedia menjunjung warisan negara serta menyanjung
aspirasi kebudayaan negara, menjamin perkembangan individu dan memelihara suatu
masyarakat yang bersatu padu, demokratik, progresif dan berdisiplin. (BPG, KPM,
1982)
KETERANGAN
KANDUNGAN FALSAFAH PENDIDIKAN GURU
v
Berpekerti mulia
Guru
yang bersedia meletakkan kepentingan utama kepada pihak/orang lain (murid, ibu
bapa, masyarakat dan negara) melebihi diri sendiri dan keluarga. Contohnya,
sentiasa memberi pertolongan secara ikhlas.
v Berpandangan
progresif dan saintifik
Guru
yang sentiasa berfikiran positif, proaktif, inovatif dan motivatif. Mempunyai
minda yang kehadapan dan sentiasa memperkembangkan pengetahuan dan
kemahirannya. Sentiasa berusaha mencari dan mengguna idea, kaedah dan bahan
baru dalam melaksanakan bidang tugas. Contohnya, berusaha mempelbagai teknik
mengajar.
v Bersedia
menjunjung aspirasi negara
Guru
yang sentiasa meletakkan hasrat dan matlamat negara sebagai yang terpenting dan
utama. Mendahulukan kepentingan negara dalam melaksanakan tugas-tugas yang
diamanahkan. Contohnya, taat arahan & utamakan dasar KPM.
v Menyanjung
warisan kebudayaan negara
Meletakkan
diri sebagai role model untuk mengelakkan nilai-nilai yang menjadi warisan
kebudayaan negara agar menjadi teladan kepada murid, ibubapa dan masyarakat.
Contohnya, menjaga kelakuan sepanjang masa.
v Menjamin
perkembangan individu
Sentiasa
memberikan keutamaan dan memastikan setiap murid diberikan peluang untuk
kembangkan potensi secara menyeluruh & bersepadu yang merangkumi aspek
intelek, rohani, emosi dan jasmani, secara terbimbing dalam aktiviti
pembelajaran dan aktiviti kokurikulum. Contohnya, murid bebas memilih subjek
elektif, aktiviti kokurikulum, mengemuka idea.
v Memelihara
suatu masyarakat yang bersatu padu
Guru
perlu mengekalkan keharmonian dalam masyarakat majmuk dengan menekankan unsur
bersatu padu dalam aktiviti yang dijalankan dan memastikan murid-murid pelbagai
kaum sentiasa berinteraksi antara satu sama lain. Contohnya, menerapkan elemen
perpaduan semasa mengajar dan kokurikulum.
v Memelihara
suatu masyarakat yang demokratik
Sentiasa
memberikan peluang kepada murid-murid untuk membuat keputusan dan berlaku adil
dalam membuat keputusan serta bertindak berasaskan pertimbangan wajar.
Contohnya, memberi nasihat kepada murid dalam membuat keputusan.
v Memelihara
suatu masyarakat yang progresif
Memberi
penekanan kepada aspek inovatif, kreatif, analitikal, kritikal, holistik,
bersepadu dalam melaksanakan tugas bagi membentuk murid yang dapat berfikiran
secara progresif dan saintifik. Guru perlu menekankan kaedah inkuiri-penemuan
dan kaedah dapatan bagi memupuk sifat gemar menyiasat dan mereka cipta.
Contohnya, melahirkan guru dan murid yang berfikiran jauh.
v Memelihara
suatu masyarakat yang berdisiplin
Memastikan
keharmonian, keselamatan dan keamanan menerusi penerapan nilai etika dan
peraturan yang mesti dipatuhi untuk oleh murid agar membentuk masyarakat yang
cemerlang dan berdisiplin. Contohnya, menerapkan semangat cinta kemerdekaan
dalam diri setiap murid.
Comments
Post a Comment