ANALISIS KOMPONEN STANDARD GURU MALAYSIA KE ARAH MELAHIRKAN GURU MALAYSIA YANG BERTARAF DUNIA
Standard Guru Malaysia (SGM) menggariskan kompetensi profesional yang harus dicapai oleh guru dan keperluan yang patut disediakan bagi membolehkan guru mencapai tahap kompetensi yang ditetapkan.
Standard Guru Malaysia dibentuk dan perlu dilaksanakan
bagi melahirkan guru Malaysia yang bertaraf dunia. Dalam Standard Guru
Malaysia, terdapat 3 komponen utama iaitu Komponen Standard (S), Komponen
Keperluan (K), dan Komponen Asas Penentuan Standard & Keperluan. Matlamat
Standard Guru Malaysia yang diperkenalkan ini adalah untuk melahirkan Guru
Malaysia yang unggul dan membangunkan modal insan yang bertaraf dunia.
Komponen Asas Penentuan Standard & Keperluan
merangkumi lima aspek iaitu Misi Nasional, Falsafah Pendidikan Kebangsaan,
Falsafah Pendidikan Guru, Tatasusila Profesion Keguruan dan Etika Kerja KPM.
Misi Nasional adalah bertujuan untuk mencapai prestasi yang tinggi dan impak
maksimum daripada pembangunan nasional. Falsafah Pendidikan Kebangsaan
merupakan usaha yang berterusan untuk memperkembangkan potensi individu secara
menyeluruh dan bersepadu untuk menghasilkan insan yang seimbang dan harmonis
dari aspek intelek, rohani, emosi, jasmani, berdasarkan kepercayaan dan
kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini bertujuan untuk melahirkan warganegara
Malaysia yang memiliki ilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia,
bertanggungjawab dan mampu memberi sumbangan terhadap keharmonian keluarga,
masyarakat dan negara.
Selain itu, kandungan dalam Falsafah Pendidikan Guru adalah untuk melahirkan guru yang berpekerti mulia, berpandangan progresif dan
saintifik, bersedia menjunjung warisan negara serta menyanjung aspirasi
kebudayaan negara, menjamin perkembangan individu dan memelihara suatu
masyarakat yang bersatu padu, demokratik, progresif dan berdisiplin. Tatasusila
Profesion Keguruan adalah bertujuan untuk menjaga nama baik profesion keguruan
serta meningkatkan lagi mutu profesion bagi semua guru Malaysia. Etika Kerja
Kementerian Pendidikan Malaysia pula dilaksanakan dan dihayati berdasarkan enam
prinsip iaitu niat yang betul, perlakuan yang baik, penggerak ke arah kebaikan,
memperkotakan apa yang dikatakan, berdisiplin dan beradab serta menghargai dan
bertanggungjawab terhadap hasil usaha organisasi.
Komponen Standard (S) bagi S1 adalah amalan nilai
profesionalisme keguruan. Ia memperincikan kompetensi amalan nilai
profesionalisme keguruan yang berdasarkan domain diri, profesion dan sosial
yang patut ada pada seseorang yang bergelar guru. Contohnya, guru harus
bersikap adil dan tidak berat sebelah terhadap muridnya. Bagi S2 pula, iaitu
pengetahuan dan kefahaman. Standard ini memperincikan kompetensi ilmu
pengetahuan dan kefahaman tentang subjek pengkhususan, ilmu pendidikan,
kurikulum dan kokurikulum yang sepatutnya ada pada seseorang guru. Sebagai
contoh, seorang guru harus menguasai ilmu pengetahuan yang mantap dalam
bidangnya agar dapat meningkatkan profesionalisme keguruannya dan menyampaikan
pengajarannya dengan efektif. Komponen bagi Standard (3) adalah memperincikan
kompetensi kemahiran pengajaran dan pembelajaran yang patut dikuasai oleh
seseorang guru. Contohnya, guru yang memiliki kemahiran dalam menyediakan
perancangan pengajaran dan pembelajaran berdasarkan Sukatan Pelajaran yang
ditetapkan.
Seterusnya, komponen bagi Keperluan (K) terbahagi
kepada lima keperluan. K1 adalah kelayakan masuk program latihan perguruan.
Keperluan ini memperincikan syarat, kriteria dan prosedur bagi ambilan calon
program latihan perguruan. Contohnya, seorang calon yang memohon program
latihan perguruan harus menepati syarat kelayakan yang telah ditetapkan seperti
melepasi ujian kelayakan semasa menghadiri sesi temu duga. Keperluan (K2)
adalah latihan, pentaksiran dan penilaian. Keperluan ini memperincikan program
latihan, sistem pemantauan, dan pentaksiran dan penilaian. Sebagai contoh,
pentaksiran dan penilaian berdasarkan peraturan peperiksaan dan penilaian yang
berkuat kuasa. Selain dari itu, Keperluan (K3) iaitu kolaborasi akan
memperincikan permuafakatan antara agensi dan institusi latihan perguruan
dengan pihak sekolah, institusi pendidikan tinggi tempatan dan luar negara,
badan bukan kerajaan serta lain-lain institusi yang boleh memantapkan lagi
latihan perguruan. Contohnya, institusi latihan perguruan boleh bekerjasama
dengan pihak sekolah bagi meningkatkan lagi kualiti latihan perguruan.
Keperluan (K4) iaitu infrastruktur dan infostruktur
akan memperincikan prasarana pengajaran dan pembelajaran, informasi dan
komunikasi bagi mengoptimum kecekapan dan keberkesanan program latihan.
Contohnya, institusi latihan perguruan harus menyediakan kemudahan fizikal yang
mencukupi bagi memenuhi keperluan kurikulum dan kokurikulum. Pihak sekolah
harus menyediakan kemudahan makmal di sekolah agar guru mata pelajaran Sains
boleh menyampaikan pengajaran kepada murid-murid dengan lebih berkesan. Akhir
sekali, Keperluan (K5) iaitu jaminan kualiti memperincikan semua aspek
perancangan dan pelaksanaan dasar, strategi, prosedur serta aktiviti bagi
mewujudkan keyakinan bahawa kualiti latihan sentiasa terpelihara dan
ditingkatkan secara berterusan. Sebagai contoh penandaarasan latihan perguruan
dan pemastian Kod Amalan Jaminan Kualiti Agensi Kelayakan Malaysia (MQA).
Secara ringkasnya, perincian standard dan keperluan yang digariskan sangat
penting bagi menjamin program latihan yang dilaksanakan akan melahirkan guru
yang kompeten, kreatif, inovatif dan berketerampilan.
Guru kompeten ialah guru yang memiliki kemahiran dalam
menguruskan kaedah pengajaran dengan efektif. Interaksi dua hala antara guru
dengan murid dan murid dengan guru memainkan peranan yang penting agar isi
pembelajaran dapat disampaikan dan difahami oleh murid. Contohnya, guru mahir
dalam berinteraksi dengan murid.
Modal insan unggul didefinisikan sebagai ciri-ciri
yang dimiliki oleh manusia yang mengakibatkan mereka menjadi lebih produktif.
Modal insan ini tidak boleh dipindahkan dari seseorang individu kepada individu
yang lain tetapi individu tersebut perlu melabur untuk mendapatkannya.
Pembangunan modal insan unggul pula adalah suatu proses yang bertujuan untuk
melahirkan jiwa yang bertaqwa. Ketiadaan jiwa yang bertaqwa akan menyebabkan
fungsi akal dan fizikal menjadi lumpuh. Pembangunan modal insan ini harus
lengkap dengan pembangunan jiwa, hati dan naluri bagi menghasilkan insan yang
ada sifat keinsanannya.
Rajah 1 : Model Standard Guru Malaysia
l Amalan nilai profesionalisme keguruan (S1), pengetahuan dan kefahaman
(S2) serta kemahiran pengajaran dan pembelajaran (S3) digambarkan oleh tiga
lingkaran kecil yang bertindan ; membawa maksud ketiga-tiga aspek tersebut
harus dikuasai oleh guru.
l Lingkaran besar putih yang melingkari Standard menggambarkan Keperluan
utama yang patut disediakan oleh agensi dan institusi latihan perguruan bagi
membantu guru mencapai Standard.
l Keperluan (K1) adalah kelayakan masuk program latihan perguruan,
latihan, pentaksiran dan penilaian (K2), kolaborasi (K3), infrastruktur dan
infostruktur (K4) dan jaminan kualiti (K5).
l Lingkaran besar yang memagari Keperluan (K) menggambarkan asas penentuan
Standard dan Keperluan iaitu Misi Nasional, Falsafah Pendidikan Kebangsaan,
Falsafah Pendidikan Guru, Tatasusila Profesion Keguruan, dan Etika Kerja
Kementerian Pendidikan Malaysia.
l Glob di tengah-tengah lingkaran Standard (S) merujuk kepada kualiti guru
bertaraf dunia yang dipertanggungjawab membangunkan modal insan berminda kelas
pertama.
Comments
Post a Comment