FALSAFAH PENDIDIKAN GURU (FPG) SEBAGAI TERAS KEPADA PEMBENTUKAN DAN AMALAN GURU-GURU DARI ASPEK PENGETAHUAN, KETERAMPILAN, SAHSIAH DAN ETIKA GURU.

          Falsafah Pendidikan Guru di Malaysia (FPG) tidak mempunyai satu falsafah tersurat dalam bentuk dokumentasi. Falsafah Pendidikan Guru yang sedia ada bergerak selari dengan matlamat negara yang dinyatakan dalam Laporan Pelajaran seperti Penyataan Razak 1956, Rancangan Malaysia, Laporan Rahman Talib dan Laporan Jawatan Kuasa Kabinet 1979. Falsafah pendidikan Guru telah digubal secara rasmi oleh Kementerian Pendidikan Malaysia bagi realisasikan Falsafah pendidikan Kebangsan (FPK).

          Teras pembentukan pemikiran dan amalan guru dalam aspek perguruan yang bermaksud kemampuan untuk membentuk mental yang menggambarkan objek dengan tepat dan diadaptasikan dalam aksi yang dilakukan terhadap suatu objek. Sebagai seorang perlulah mempunyai ilmu pengetahuan yang tinggi, sentiasa berpandangan progresif dan saintifik. Guru perlu sentiasa berusaha meningkatkan pengetahuan dan kemahiran yang dimiliki. Guru juga perlu berusaha bersungguh-sungguh mencari dan menggunakan idea, bahan dan kaedah baru utuk diaplikasikan semasa pengajaran dan pembelajaran (pdpc). Sebagai contoh, guru- guru menggunakan teknik-teknik abad ke-21 dalam sesi pembelajaran agar pelajar memahami tajuk pegajaran.

           Seterusnya, keterampilan bermaksud kemampuan dalam menggunakan akal, fikiran idea dan kreativiti dalam mengerjakan , mengubah atau membuat suatu pekerjaan. Keterampilan Dasar mengaja harus dimiliki oleh setiap guru kerana ianya merupakan keterampilan khusus untuk melaksanakan tugas mnegajar secara efektif, efisyen dan profession. Terdapat beberapa keterampilan dasar mengajar yang perlu dikuasai oleh seorang guru. Seperti:

·      Keterampilan bertanya

·      Keterampilan memberikan penguatan

·      Keterampilan membuat variasi stimulus

·      Keterampilan menjelaskan

·      Keterampilan membuka dan menutup pembelajaran

·      Keterampilan membimbing perbincangan kelompok cil

·      Keterampilan mengelola kes

 

           Selanjutnya, dalam aspek sahsiah yang bermaksud keperibadian iaitu peribadi yang mempunyai amalan-amalan dan sifat yang baik dalam membentuk perwatakan seseorang. Seorang guru perlu mempunyai nilai-nilai murni, perlakuan guru yang penyayang, berperkerti mulia, berdaya tahan , patriotic, inovatif, kreatif, motovatif, dan patuh kepada professionalism perguruan. Hal ini demikian kerana hanya guru merupakan pakar yang terlatih untuk mewariskan pengetahuan, kemahiran, nilai, kebudayaan dan kepercayaan kepada generasi yang seterusnya. Guru seharusnya dilengkapi dengan ciri-ciri akhlak mulia walaupun segelintir masyarakat kurang menghargai watak leluhur tersebut.

            Di samping itu, dalam aspek etika pula yang berasal dari perkataan ‘ethos’(Greek) yang membawa maksud perangai atau keperibadian. Etika adalah satu sistem dasar akhlak, adat, tingkah laku, atau kesusilaan. Ia juga bermaksud prinsip moral yang bermaksud tanggungjawab dan akibat tingkah laku seseorang terhadap masyarakat. Sistem dasar ini meliputi aspek-aspek moral baik dan yang buruk, serta yang betul dan yang salah dengan tujuan memberi garis panduan kepada ahli berkenaan. Dalam konteks perguruan, etika yang dipegang oleh Kementerian Pendidikan Malaysia ialaj “Tatasusila Profession Perguruan”. Etika tersebut menjadi garis panduan dan dasar yang harus dipatuhi oleh semua kakitangan perguruan. Seseorang yang melanggar etika tersebut akan dikenakan tindakan tatatertib dan dikenakan hukuman yang sewajarnya.

 Kesimpulannya, Falsafah Pendidikan Guru (FPG) telah menjadi acuan yang berkesan untuk meletakkan kriteria guru unggul yang mencakupi pengetahuan, kemahiran, nilai, sahsiah dan kemasyarakatan. Oleh itu, setiap individu yang bakal bergelar guru haruslah menghayati dan mengamalkan Falsafah Pendidikan Guru agar kita mampu meningkatkan tahap pendidikan negara setaraf dengan negara maju di dunia.


Comments

Popular posts from this blog

ANALISIS KRITERIA KERJAYA GURU SEBAGAI PROFESIONAL DALAM PERKHIDMATAN AWAM

ANALISIS KOMPONEN STANDARD GURU MALAYSIA KE ARAH MELAHIRKAN GURU MALAYSIA YANG BERTARAF DUNIA